tisdag 16 oktober 2012

Bandvävstolen

Nu är bandvävstolen färdig att använda



Här har vi börjat dra på den lilla varpflätan på bommen. Tändstickor fick fungera som spröt och sedan lade vi in papper för att få rullen slät och jämn.




Här syns de blå och gröna färgerna på garnet utspridda, medan vi genomför solvningen. Banden skall användas till Karins handdukar, som ligger färdiga och bara väntar på sina hängband.









Alldeles lätt var det inte att få allt på plats, men vi hade inkallat en mentor, som hjälpte oss på traven. Detta är vi väldigt glada och tacksamma för.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Titta på inägget om daldräll där har jag skrivit och hänvisat till min blogg om mina drällvävar från Västerbotten med bilder.

    MVH Annette/zogna

    SvaraRadera
  2. Hej Annette!

    Jag har tittat på dina fina drällvävar och även skickat adressen till din blogg vidare till mina vävkompisar, så att de kan se. Tack!
    Om du skickar din hemadress, tror jag att du kan få beskrivning till daldrällen. Jag måste förhöra mig, eftersom det inte är jag som väver just den. Min e-postadress är
    britt.olsson@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Mitt mail är sixtenjonasson@hotmail.com

      Jag sitter ofta i min ensamhet och väver och tycker att dräll är så fasinerande, bildar ofta olika mönster beroende på trampuppknytning,så jag kan skicka mina vävnotor per post om ni önskar ta del av de västerbottniska drällmönstren
      MVH ANJOZ/Annette

      Radera